Sa norma Sagrada. Extracte Capítol I. Contra s'obra des Diccionari.
Extracte Capítol I. Contra s'obra des Diccionari.
(...)
Quan Fabra
va triar es català central com sa varietat territorial que s'havia de
convertir en es substrat principal de sa nova llengua literària, Alcover
va rebentar. Fabra va excloure es xerrar de ses zones de Lleida i de
Tortosa i de tota sa comunitat valenciana perquè no formaven part de sa Catalunya estricta. També quedaren excloses ses Illes Balears, “malgrat formar part del bloc oriental i posseir un major grau de genuïnitat que el parlar barceloní”. Com reconeix Brauli Montoya,
es criteris que se seguiren per triar es dialecte barceloní com a base
de s'estàndar no varen esser estrictament filològics, sinó també
demogràfics, econòmics i polítics. A pesar des caràcter racionalista que
Fabra va voler que impregnàs sa seva gramàtica i es diccionari
normatiu, es nacionalisme català contenia molts d'elements
essencialistes que se traslladaven, òbviament, a sa llengua. Com ha
plantejat Salvador Giner, es nacionalistes entenien sa “nació
catalana com un ens ahistòric, gairebé atemporal, que fou forjat d'una
vegada per totes a l'inici de la nostra història (…). Preuat tresor comú
de caràcter immutable i inalterable (…). Noció quasi mística de la
nacionalitat catalana (…). Que la percepció que la identitat pròpia és
en perill o en vies d'extinció intensifiqui la resposta essencialista en
forma de proteccionisme o fonamentalisme”. Això explica que lo que hauria d'haver estat en principi una proposta tècnica i imparcials'acabàs convertint “en mite fundacional i punt de partida immutable”. Sa llengua, i també sa mateixa norma que s'hi arriba a confondre com si fossin lo mateix, no és concebuda com un producte històric
sinó com una veritat ahistòrica, eterna i inexorable, com si sa seva
normativisació no hagués pogut succeir d'una altra manera. Per tant, qui
qüestioni sa normativa fabriana i sa feina des seus continuadors serà
percebut com una amenaça que posa en perill sa cohesió grupal, sa
veritat inqüestionable des dogma. D'aquí que, amb aquesta pressió, molts
de parlants hagin inoculat un temor reverencial cap a sa norma.

A
s'uniformisació des català s'hi va oposar amb vigor Mossèn Alcover i ho
va pagar molt car. Sa trajectòria des canonge manacorí presenta tons
evangèlics: passa d'una entronisació general a una demonisació més
general encara. Proclamat multitudinàriament com l'Apòstol de la Llengua
Catalana, president des I Congrés de la Llengua Catalana que ell mateix
havia promogut (1906) i, en virtut de sa seva ascendència sobre es
catalanisme, designat per Enric Prat de la Riba com a
primer president de sa Secció Filològica (1911) de s'Institut d'Estudis
Catalans, aquest homo providencial per ses lletres catalanes va acabar
sa vida despreciat per tothom. L'Apòstol de la Llengua Catalana va morir
com un “traïdor”: aquell que pes seu esperit indomable impedia
s'unanimitat que cercaven es fabrians. Alcover sempre va defensar sa
pluralitat lingüística i es particularismes, i per això mateix era
inevitable que plantàs cara a un corrent que volia unificar sa llengua i
també ses consciències. Alcover no havia sintonisat amb sos signes del
temps. Es catalanisme enfocava sa qüestió lingüística des d'una
perspectiva nacional, com es principal instrument de transició
nacional cap a un Estat Català en construcció, com podem veure en ets
escrits de Fabra quan parla de Barcelona com sa “futura capital de Catalònia!”.
Aquest és es vertader trasfons ideològic de s'història que mos han
mirat d'amagar es deixebles, aquells que tot d'una en morir es filòleg
mallorquí, se transformaren en es seus emblanquinadors, amb sa coartada
de salvar es Diccionari Català-Valencià-Balear. I també aquells
que, des de sa seva privilegiada posició, se varen erigir en còmplices
de s’estandarisació a ultrança de Balears, conseguint lo que Alcover mai
hagués tolerat: que es català fabrià que tant va combatre acabàs
substituint paulatinament ses formes balears −mallorquí, menorquí i
eivissenc−, amputant així sa riquesa lèxica, morfològica i sintàctica de
sa llengua d’aquest arxipèlag.
(..)
Pàgines 41-42-43, Sa norma sagrada (Ed. FJIII, Palma, 2016)
Comentarios
Publicar un comentario
Se exige respeto y educación en los comentarios. Los que sean ofensivos, vejatorios y de mal gusto seran borrados.